Chciałbym podzielić się moim doświadczeniem z przerażającym kodem P0420, Sprawność układu katalitycznego poniżej progu (Bank 1). Nie jestem w żadnym wypadku ekspertem, więc możesz komentować lub krytykować mnie w dowolny sposób, jaki uważasz za stosowny. Mam nadzieję pomóc innym w rozwiązywaniu problemów z tym kodem.
Mówiąc prosto, kod oznacza, że twój katalizator nie jest tak wydajny, jak powinien. Komputer twojego samochodu wie o tym, porównując poziom tlenu przed katalizatorem z poziomem tlenu za katalizatorem, używając dwóch czujników tlenu zamontowanych w rurze wydechowej.
Przejdźmy do drugiego. W katalizatorze katalizator (w postaci platyny i palladu) jest nanoszony na ceramiczny plaster miodu lub ceramiczne kulki, które są umieszczone w obudowie podobnej do tłumika przymocowanej do rury wydechowej. Katalizator pomaga przekształcić tlenek węgla w dwutlenek węgla. Przekształca węglowodory w dwutlenek węgla i wodę. Przekształca również tlenki azotu z powrotem w azot i tlen.
Zasadniczo czujnik O2 za katalizatorem szuka więcej tlenu w spalinach w porównaniu z czujnikiem O2 przed katalizatorem, aby sprawdzić sprawność katalizatora.
Pamiętaj, że jeśli masz inne kody wraz z P0420, może istnieć coś, co powoduje niesprawność katalizatora. Na przykład, jeśli jeździsz na zbyt bogatej lub zbyt ubogiej mieszance, może to zniszczyć katalizator, zanieczyścić go lub spalić, więc upewnij się, że naprawiłeś wszystkie inne kody przed rozpoczęciem rozwiązywania problemów z P0420.
Mój samochód to Celica GT z 2002 roku z przebiegiem 150 tys. mil. Niektórzy ludzie mówili mi, żebym najpierw wymienił tylny czujnik O2, a jeśli to nie zadziała, spróbował przedniego czujnika O2. Myślę, że jeden czujnik mógł się zepsuć, ale w moim przypadku nie miałem żadnych konkretnych kodów czujnika O2 i nie chciałem wydawać co najmniej 120 dolarów na dwa czujniki O2, a potem i tak kupować nowy katalizator. Następnym krokiem było sprawdzenie, czy moje czujniki działają normalnie. W moich badaniach w sieci normalne napięcie wyjściowe dla czujników powinno wynosić od 0,1 do 0,9 V. Stwierdziłem również, że normalne zachowanie polega na tym, że przedni czujnik waha się w górę i w dół (być może z powodu regulacji paliwa?), a tylny czujnik utrzymuje się bardziej stabilnie na poziomie około 0,7 V, co moim zdaniem byłoby dobrym wskaźnikiem większej ilości tlenu w spalinach. Możesz użyć dowolnego skanera OBD2 z danymi na żywo, aby zobaczyć odczyt napięcia z czujników. Ja sam kupiłem narzędzie do skanowania ELM327 wifi OBD2 ze strony eBay za 22 dolary i aplikację na iOS, Dash Command, za kolejne 10 dolarów na mojego iPhone'a. Z łatwością mogłem zobaczyć, co robią moje czujniki O2 na wykresie za jedyne 32 dolary. Wyjścia miały normalne napięcia, ale miałem to, że tylny czujnik O2 naśladował przebieg przedniego czujnika O2. W tym momencie byłem skłonny powiedzieć, że katalizator nie wykonuje swojej pracy, a czujniki są w porządku. Poszedłem dalej i kupiłem katalizator z bezpośrednim dopasowaniem, zainstalowałem go i natychmiast uzyskałem normalne wyniki. Stałe 0,7 V na biegu jałowym dla tylnego czujnika O2. Oczywiście, gdy jeździłem, tylne napięcie zmieniało się, ale nie podążało już za przednim czujnikiem. Zresetowałem CEL, przejechałem się, uzyskałem wszystkie moje wskazania gotowości na odczycie OBD2 i przeszedłem inspekcję bez problemu.
Mam nadzieję, że to pomoże każdemu, kto może rozwiązywać problemy z P0420 i daj mi znać, jeśli tak się stanie, ale jest jeszcze jeden dylemat, z którym się zmagam. Teoretycznie katalizator nie psuje się sam z siebie. Coś innego zwykle powoduje awarię katalizatora. Istnieje problem ze zużyciem oleju związany z silnikiem 1zz, więc to może być przyczyną w moim przypadku, ale mój stary katalizator wcale nie wyglądał na zanieczyszczony ani nie miał przepaleń. Kupiłem też samochód zaledwie kilka tysięcy mil temu, więc nie znam jego pełnej historii mechanicznej. Będę musiał mieć oko na sprawy, ale mam nadzieję, że wystarczy mi na kolejne 150 tysięcy.
Mówiąc prosto, kod oznacza, że twój katalizator nie jest tak wydajny, jak powinien. Komputer twojego samochodu wie o tym, porównując poziom tlenu przed katalizatorem z poziomem tlenu za katalizatorem, używając dwóch czujników tlenu zamontowanych w rurze wydechowej.
Przejdźmy do drugiego. W katalizatorze katalizator (w postaci platyny i palladu) jest nanoszony na ceramiczny plaster miodu lub ceramiczne kulki, które są umieszczone w obudowie podobnej do tłumika przymocowanej do rury wydechowej. Katalizator pomaga przekształcić tlenek węgla w dwutlenek węgla. Przekształca węglowodory w dwutlenek węgla i wodę. Przekształca również tlenki azotu z powrotem w azot i tlen.
Zasadniczo czujnik O2 za katalizatorem szuka więcej tlenu w spalinach w porównaniu z czujnikiem O2 przed katalizatorem, aby sprawdzić sprawność katalizatora.
Pamiętaj, że jeśli masz inne kody wraz z P0420, może istnieć coś, co powoduje niesprawność katalizatora. Na przykład, jeśli jeździsz na zbyt bogatej lub zbyt ubogiej mieszance, może to zniszczyć katalizator, zanieczyścić go lub spalić, więc upewnij się, że naprawiłeś wszystkie inne kody przed rozpoczęciem rozwiązywania problemów z P0420.
Mój samochód to Celica GT z 2002 roku z przebiegiem 150 tys. mil. Niektórzy ludzie mówili mi, żebym najpierw wymienił tylny czujnik O2, a jeśli to nie zadziała, spróbował przedniego czujnika O2. Myślę, że jeden czujnik mógł się zepsuć, ale w moim przypadku nie miałem żadnych konkretnych kodów czujnika O2 i nie chciałem wydawać co najmniej 120 dolarów na dwa czujniki O2, a potem i tak kupować nowy katalizator. Następnym krokiem było sprawdzenie, czy moje czujniki działają normalnie. W moich badaniach w sieci normalne napięcie wyjściowe dla czujników powinno wynosić od 0,1 do 0,9 V. Stwierdziłem również, że normalne zachowanie polega na tym, że przedni czujnik waha się w górę i w dół (być może z powodu regulacji paliwa?), a tylny czujnik utrzymuje się bardziej stabilnie na poziomie około 0,7 V, co moim zdaniem byłoby dobrym wskaźnikiem większej ilości tlenu w spalinach. Możesz użyć dowolnego skanera OBD2 z danymi na żywo, aby zobaczyć odczyt napięcia z czujników. Ja sam kupiłem narzędzie do skanowania ELM327 wifi OBD2 ze strony eBay za 22 dolary i aplikację na iOS, Dash Command, za kolejne 10 dolarów na mojego iPhone'a. Z łatwością mogłem zobaczyć, co robią moje czujniki O2 na wykresie za jedyne 32 dolary. Wyjścia miały normalne napięcia, ale miałem to, że tylny czujnik O2 naśladował przebieg przedniego czujnika O2. W tym momencie byłem skłonny powiedzieć, że katalizator nie wykonuje swojej pracy, a czujniki są w porządku. Poszedłem dalej i kupiłem katalizator z bezpośrednim dopasowaniem, zainstalowałem go i natychmiast uzyskałem normalne wyniki. Stałe 0,7 V na biegu jałowym dla tylnego czujnika O2. Oczywiście, gdy jeździłem, tylne napięcie zmieniało się, ale nie podążało już za przednim czujnikiem. Zresetowałem CEL, przejechałem się, uzyskałem wszystkie moje wskazania gotowości na odczycie OBD2 i przeszedłem inspekcję bez problemu.
Mam nadzieję, że to pomoże każdemu, kto może rozwiązywać problemy z P0420 i daj mi znać, jeśli tak się stanie, ale jest jeszcze jeden dylemat, z którym się zmagam. Teoretycznie katalizator nie psuje się sam z siebie. Coś innego zwykle powoduje awarię katalizatora. Istnieje problem ze zużyciem oleju związany z silnikiem 1zz, więc to może być przyczyną w moim przypadku, ale mój stary katalizator wcale nie wyglądał na zanieczyszczony ani nie miał przepaleń. Kupiłem też samochód zaledwie kilka tysięcy mil temu, więc nie znam jego pełnej historii mechanicznej. Będę musiał mieć oko na sprawy, ale mam nadzieję, że wystarczy mi na kolejne 150 tysięcy.